Pages - Menu

Tuesday, September 17, 2013

Internship

Kepada mereka-mereka yang seperti saya, yang bakal keluar daripada teori zon (menelaah buku jer) dan terjun ke praktikal zon (show your skill), dah dapat tempat praktikal ker ??

Share lah sikit what your guide in choosing a right place to do your internship..

Adakah environment yang lebih santai, bangunan yang cantik, allowance yang tinggi (ni yang paling penting,dah masanya untuk menjana pendapatan sendiri,,hehee), boss yang elegance or mana-mana jer lah yang penting sesuai dengan bidang. Bagi lah pendapat sikit kepada kami yang masih mentah dalam bidang pekerjaan.

Saya pun share sikit lah walaupun belum menimba pengalaman lagi :

  • Pertama, semestinya sesuai dengan bidang, ye lah tak kan belajar bidang accounting then buat praktikal kat bidang yang tak ada kena mengena langsung memang  zero lah yer. 

  • Kedua, cari tempat yang strategik maknanya pastikan tempat tu tak ada masalah transport. Bagi yang ada kereta or motor senang lah yer tapi bagi yang ada masalah tak ada transport tu yang payah, jadi kena lah pastikan tempat tu dilalu oleh public transportation. 

  • Ketiga, cari lah tempat yang murah hati dan bertimbang rasa, mana tahu nasib baik habis je internship dapat offer kerja kat situ pula,hah kan senang kerja kita, x payah susah-susah nak buat resume lagi, dah tu dapat allowance pula lagi seronok, walaupun sikit ok jugak, atleast ada lah daripada tak ada langsung.
Ni jer lah yang mampu dikongsi, ada kekurangan or kesilapan silalah tambah dan betulkan yer.

p/s : buat dan cari sesuatu yang kita suka, bila dah jumpa lakukan lah dengan ikhlas. Happiness brings comfortable. make sure the environment makes u comfy.. ;) 

No comments:

Post a Comment